خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
ایام ا... (گیلان در جنگ)


گزارش روز شمار 1365/7/30
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 01 آبان 1391 ساعت 19:24

بسمه تعالی

 

* رژیم عراق فرماندهی نیروهایش در منطقه غرب اروند(سپاه هفتم) را به ماهر عبدالرشید واگذار کرد. گزارش اطلاعات سپاه یکم کربلا از وضعیت کلی، استعداد، پوشش هوایی شبکه راه های ارتباطی دشمن و استفاده او از ماهواره و عناصر  جاسوس و توان اجرای عملیات دشمن در غرب اروند.

* اقدامات پیش گیرانه  دشمن جهت مقابله با حمله  آتی ایران. بمباران  شمال خرمشهر و غرب شوش.

* گلوله باران تاسیسات مهم راه آهن بصره به تلافی  بمباران اندیمشک.

* نفت کش کویتی الفیحا هدف موشک قرار گرفت. رویتر این حمله را به ایران نسبت داد. الرأی العام ایران  را به تشدید جنگ نفتکش ها و باج خواهی متهم کرد. البیان خبر از تهدیدی فرمانده نیروی دریایی امریکا  داد و رادیو قاهره تصمیم عربستان برای خرید 6 تا 8 زیر دریایی را اعلام کرد.

* امروز چند خودروی خودی در محور سیلوه- خالدارآباد به کمین ضدانقلاب افتاد.

* پیش مرگان طالبانی و بارزانی با حمله به مراکز اقتصادی و نظامی دشمن در شهر دهوک خساراتی وارد کردند و ده ها نظامی را کشته یا مجروح نمودند.

* فشار رژیم عراق به گروه های ضد انقلاب  دمکرات  و رزگاری جهت انتقال خانواده هایشان به مناطق عرب نشین و تصیمم آنها برای بازگشت به ایران. افزایش پناهندگی به ایران.

* اعزام نیروهای داوطلب از خراسان، کرمان، قزوین، قم، کرج، دامغان، گیلان و لرستان به جبهه ها.

* وزیران امور خارجه و سپاه عازم لیبی شدند. بی بی سی: بین ایران و لیبی روابط تسلیحاتی بسیار گسترده ای وجود دارد.

* وزیر خارجه عراق با وزیر خارجه فرانسه درباره آخرین تحولات جنگ و روابط ایران و فرانسه  گفت و گو کرد. فرانسه دومین تأمین کننده سلاح برای عراق است.

* انتقاد جبهه آزادی فرانسه از شیراک به علت عدم اعلام ایران و سوریه به عنوان کشورهای تروریستی.

* تأکید مصر بر حمایت از عراق و موافقت با افزایش ارسال سلاح به عراق و تکذیب اعزام نیروی نظامی به این کشور.

* ناامیدی اکثر شرکت کنندگان در سمپوزیوم" بررسی امکان میانجی گری کشورها در جنگ ایران و عراق" در لندن، از مؤثر بودن میانجی گری. رادیو لندن: همه حاضران دراین سمپوزیوم معتقدند که تحریم فروش سلاح، به عراق بیشتر از ایران لطمه خواهد زد. یک عضو مجلس عوام انگلیس: هیچ کس اجازه نخواهد داد تا عراق بازنده جنگ شود.

* بررسی جنگ ایران و عراق از جنبه تسلیحاتی، اقتصادی و نفتی در گفت وگوی صدای امریکا با " پل هرن" اقتصاددان بین المللی. هرن گفت: عراق آنروز قادر است تجهیزات نفتی ایران را در تمام نقاط خلیج فارس مورد حمله قرار دهد که این را مدیون 24 جنگنده میراژ اف-1 فرانسه است.

* طولانی ترین اجلاس اوپک با تمدید توافق اجلاس برای دو ماه، امروز پایان یافت.

ضمیمه: تلاش غرب برای ایجاد بحران قیمت نفت و لزوم تقویت و یکپارچگی اوپک.

* به علت تجدید رابطه ساحل عاج و اسرائیل، ایران روابط دیپلماتیک خود را با ساحل عاج قطع کرد.

* شرکت لوفت هانزا پروازهای خود به تهران را پس از یک وقفه 20 ماهه از سر می گیرد.

* هزاران ایرانی در مرزترکیه و یونان سرگردان شدند، اینها قصد داشتند از ترکیه به یونان پناهنده شوند.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/7/29
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 29 مهر 1391 ساعت 08:32

بسمه تعالی

* بررسی آماده سازی زمینه اجرای عملیات بزرگ غدیر، چگونگی پشتیبانی وتدارک یگان ها در حین عملیات وگزارشی از میزان آماده سازی منطقه هور، در جلسه قرارگاه نیروی زمینی سپاه.

* مأموریت آماده سازی در منطقه سلمانیه عراق، به قرارگاه نجف ابلاغ شد.

* اقدامات دشمن در جبهه جنوب: مانور یگان های زرهی، اعلام آماده باش، تقویت واحد های دریایی، افزایش فعالیت های مهندسی و پرواز هلی کوپترهای شناسایی.

* اقدامات دشمن در جبهه میانی وشمالی: درگیری بین گشتی های خودی و دشمن در مهران، تلاش گشتی های عراقی برای نفوذ به مواضع خودی از سمت رودخانه میمه، گروه گشتی در حوالی کوه گچ، فعالیت های مهندسی و تقویت مواضع درمنطقه پنجوین.

* مواضع یگان های خودی در شرق بصره وشلمچه درچند نوبت بمباران شد.

* گلوله باران راه آهن بصره به تلافی بمباران راه آهن اندیمشک، ادعای عراق مبنی بر حمله ایران به مناطق مسکونی.

* درگیری خودی با عناصر حزب دمکرات در منطقه باینگان و اطراف بوکان. درگیری با افراد ضدانقلاب در اطراف سردشت واشنویه.

* افزایش حمله به نفت کش ها، کشورهای نفت خیز منطقه وسازمان های کشتی رانی را به چاره جویی واداشت. تصمیم کشورهای عضوشورای همکاری خلیج فارس به راه اندازی یک سیستم کامل رادارهای هشدار دهنده. اخطار رئیس اتحادیه بین المللی کشتی داران مستقل مبنی بر تحریم خلیج فارس. گزارش تحلیلی رویتر درباره اوضاع، تقاضا از امریکا و تهدید ایران.

* اعزام 998 بسیجی و1600نیروی وظیفه از ناحیه قم به جبهه های نبرد. دعوت سپاه پاسدارن منطقه 1 ثارالله از کارکنان داوطلب ادارات وکارخانجات و نیروهای اعزام مجدد، پشتیبانی و تخصصی برای اعزام به جبهه.

* تجلیل رئیس شورای عالی دفاع ازجهاد خودکفایی در ارتش.

* تبلیغات وجنگ روانی گسترده دشمن در غرب کشور و ضعف خودی در این زمینه.

* صدام وقتی رژیم ایران از حمله سراسری صحبتمی کند، دیگر کلاس درس و دانشگاه نمی تواند برای ما معنی داشته باشد.

* دیدار رئیس جمهور و نخست وزیر با آیت الله منتظری در قم. گزارش رادیو بی.بی.سی درباره ملاقات های اخیر آیت الله منتظری با امام خمینی و بازداشت سید مهدی هاشمی.

* اجتماع وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تشکیل جلسه سران این کشورها. به گفته ولیعهد ابوظبی، جنگ، منابع تهدید امنیت و صلح در رأس موضوعات کنفرانس سران است. گفته می شود که دراجلاس اخیر وزیران دفاع شورای همکاری، درخواست کمک و دخالت نظامی امریکا، در صورتی که حمله ایران به عراق خطری متوجه این کشورها کند، تصویت شده است.

* سازمان عدالت انقلابی یک امریکا همکار سازمان سیا و موساد را در بیروت اسیر کرد.

* در پی خبر اعلام آمادگی یک میلیون ایرانی برای آزادسازی بیت المقدس، یا سرعت عرفات گفت: فرصت آزاد ساختن بیت المقدس در حال حاضر از دست رفته است.

* کمبود بنزین و گازوئیل در اکثر نقاط کشور، پی آمدهای نامطلوب و مشکلاتی به وجودآورده است.

 

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/7/28
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 28 مهر 1391 ساعت 08:36

بسمه تعالی

* بمباران راه آهن اندیمشک20 شهید یا مجروح به جا گذاشت. به تلافی این حمله، راه آهن بصره به مدت24 ساعت زیر آتش قرا می گیرد. بازتاب حمله هواپیماهای عراقی واعلام تلافی ایران در رادیو بی .بی .سی ومونت کارلو.

* در پی درخواست ایران، یک هیئت کارشناسی سازمان مل از قسمت های مختلف فرودگاه شیراز بازدید و در بیمارستان با مجروحان حادثه گفت و گو کردند.

 * چگونگی ارتباط نیروهای خودی  با اتحادیه میهنی کردستان عراق و نحوه آماده سازی و اجرای عملیات "فتح 1" را مسئولان  قرارگاه رمضان تشریح کردند.

* ادامه اقدامات دشمن در زمینه مهندسی، ایجاد موانع، انجام مانور، شناسایی، افزایش نیرو، نقل و انتقالات خودرویی و ثبت تیر در مناطق جزیره مجنون، شرق بصره، مهران، سومار و قصر شیرین.

* گزارشی از اقدامات مهم وطاقت فرسای یک تیم ناسایی برای شناسایی در منطقه هور. اجرای کمین نیروهای خودی علیه ضد انقلاب در پاوه. جمع بندی درگیریهای هفته گذشته در کردستان و شمال غرب.

* حمله ی نیروهای بارزانی به سه پایگاه عراق درمنطقه شیروان مازن و جاده ی حلبچه. تهاجم نیروهای طالبانی به پایگاهای دشمن در حوالی کرکوک.

* اعزام نیروهای رزمی و تخصصی از چهارده شهر کشور به جبهه های جنگ، در آستانه اربعین حسینی.

* الرأی العام: مصر و برخی کشورهای حوزه ی خلیج [فارس] خود رای برای مقابله با هر گونه تهدید ایران آماده می کنند. مبارک: موازنه قدرت به سود عراق است.

* شیخ الازهر با پشتیبانی آشکار از عراق، خواستار تلاش بین المللی برای پایان جنگ شد.

* اردن وکویت با انتشار تفاهم نامه ای خواستار تشکیل یک کنفرانس بین المللی برای تحقق صلح در منطقه شدند و از موضع صلح طلبانه عراق حمایت کردند.

* رادیو اسرائیل تلاش عربستان برای نزدیک کردن سوریه و عراق را شکست خورده اعلام کرد و رادیو امریکا گفت که ملک حسین نیز در این زمینه قبلاً ناکام ماند.

* سفیر عراق در رم تلاش ایتالیا برای صلح را بسیار مثبت قلمداد کرد.

*  تحلیل نشریه میدل ایست از پیامدهای حمله بزرگ آتی و رضایت ایران به هر آلترناتیوی به جای صدام. مجله یو اس نیوز علت تعویق حمله نهایی ایران را کاهش درآمد نفت دانست.

* افزایش بهای نفت خام دربازارهای جهانی در پی تعیین سهمیه ها در اجلاس اوپک. تلاش کویت برای افزایش سهمیه تولید خود.

* مصاحبه معاون پارلمانی وزارت برنامه و بودجه درباره علل تلاش غرب برای کاهش قیمت نفت و همچنین اهداف برنامه جدید اقتصادی کشور.

* واکشنگتن پست : دستگیری دومرد و یک زن ایرانی در ترکیه که چاشنی بمب حمل می کردند ، کوشش ایران درتعلیم زنان برای توسعه ی فعالیت های تروریستی .

* مجله مید : عراق موفق شده است عمده وام های خود را دو تا سه سال به تعویق بیندازد . نیمی از مجموع وام های خارجی 5 میلیارد دلاری عراق مطالبات دولت های حوزه خلیج فارس است.

* پناهنده شدن 105 تن از مردم عراق از جمله 22 سرباز عراقی به جمهوری اسلامی.

 

 

 کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/7/19
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 28 مهر 1391 ساعت 08:06

بسمه تعالی

* عملیات نفوذی"فتح1" دراستان کرکوک عراق به همت سپاه پاسداران درساعت1:30 بامداد آغاز شد. با اجرای آتش موشک اندازهای 107 و خمپاره اندازه های 120میلی متری بر تأسیسات جبل بر،جمبور، سقزلی، دارامان، باباگرگر و ارتفاعات کانی دوملان، منطقه دچار آتش سوزی گسترده ای شد.

* آتش سوزی باباگرگر از فاصله 40 کیلومتری مشاهده می شد. دشمن گمان که این مناطق را هواپیماها بمباران کرده اند، لذا ضد هوایی های خود را به شدت به کار انداخت. نیروهای خودی پس از اجرای عملیات، در ساعت 4 بامداد بدون هیچ تلفاتی منطقه عملیاتی را ترک کردند وبه منطقه امن رسیدند.

* دشمن با احساس خطر از سمت خورعبدالله، اقدام به تقویت این منطقه کرد.

*  27 تن از مردم و نظامیان عراق در یکی از مرزهای غربی کشور به ایران پناهنده شدند.

* نایب رئیس شورای فرماندهی عراق در کنفرانس اتحادیه بین المللی : ایران تهدید کرده است که دامنه جنگ را به دیگر کشورهای منطقه گسترش می دهد. اعمال مجازات های دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران ضروری است.

* وزیر امور خارجه ترکیه: ترکیه احتمالاً درآینده نقش مهمی را در جنگ ایفا خواهد کرد. ترکیه در کرکوک منافعی دارد و دوستان ایرانی تاکنون به این مسئله توجه داشته اند.

* اولین دور مذاکرات ریگان و گورباچف در ریکیاویک(ایسلند) پایان یافت.

* روزنامه کویتی"السیاسه" مدعی شد که ایران با پیشنهاد انعقاد یک پیمان امنیتی با کشورهای منطقه خلیج فارس، درصدد است تا نقش ژاندرمی منطقه را مجددا به دست آورد.

* بررسی عملکرد صدام در قلع وقمع مخالفان خود در یک نشریه فرانسوی.

* کارشناسان کشور های عضو اوپک درباره تعیین ضرایب عوامل تولید نفت هر یک از کشورها به نتیجه ای نرسیدند و بررسی تعیین روش قیمت گذاری نفت را آغاز کردند.

* به دنبال کاهش درآمدهای ارزی، یک کارخانه تولید لوله های پلیکا در شیراز تعطیل شد.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/7/18
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 28 مهر 1391 ساعت 08:01

بسمه تعالی

* نیروها برای اجرای عملیات" فتح1"، در ساعت 18 به سمت موضع تک حرکت کردند و سلاح های نیمه سنگین را درمناطق مختلف عملیاتی مستقر کردندو سرانجام درساعت 24 برای شروع عملیات اعلام آمادگی کردند.

ضمیمه: یادداشت های لحظه به لحظه راوی" مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ" در عملیات"فتح1" درباره حوادث امروز، از جمله: تأثیر تغییرات جوی بر اختفای بیش تر عملیات و تردیدو ابهام از نتیجه کار تا  آخرین لحظه قبل از عملیات.

* در عملیات نیروهای خودی دراطراف بانه، سه تن از گروه" خبات" کشته شدند و یک تن اسیر شد.

* آیت الله خامنه ای: مهم ترین شرط برقراری یک صلح پایدار، حذف صدام از صحنه سیاسی است. واکنش نمازگزاران امروز نماز جمعه تهران در مقابل قطع نامه جدید شورای امنیت: جنگ جنگ تا پیروزی.

* بیانیه وزارت جمهوری اسلامی در قبال قطع نامه 588: شورای امنیت از برخورد اصولی و واقع بینانه با جنگ احتراز کرده و قطع نامه فاقد عناصر اصلی برای هرگونه راه حل عادلانه است.

* تفسیر رادیو لندن درباره مواضع کشورهای عرب در جنگ و اقدامات ایران د رصحنه دیپلماسی منطقه.

* وزیر خارجه اسپانیا از پاسخ به سوال خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره این جنگ که چگونه صلح با متجاوزامکان پذیر است، طفره رفت و فقط گفت: ما بی طرف هستیم و مایلیم جنگ پایان یابد.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>

صفحه 6 از 25