خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
ایام ا... (گیلان در جنگ)


گزارش روز شمار 1365/7/17
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 28 مهر 1391 ساعت 07:46

بسمه تعالی

* دلایل اتفاق نظر فرماندهان در مورد اجرای عملیات درمنطقه ابوالخصیب. فرمانده کل سپاه: ما می توانیم از غفلت دشمن از منطقه بین شلمچه و جزیره مینو، استفاده کنیم و با تکیه بر سرعت عمل، زمین مقابل بوترین درآن سوی اروند را گرفته و برای سقوط شلمچه و رسیدن به جاده از آن استفاده کنیم. مقرر شد تمامی تلاش قرارگاه جنوب معطوف به رسیدن به شمال پتروشیمی و دست یابی به بصره باشد. ما باید با تمام قدرت تکلیفمان را انجام دهیم آن وقت هر چه خدا خواست پیش خواهدآمد.

* خدمه های ادوات و محموله های مهمات و سلاح ها با چند روز تأخیر به منطقه عملیات" فتح1" رسیدند.

* افزایش اقدامات عملیاتی و شناسایی هلی کوپترهای دشمن درجزیره جنوبی؛ پیشرفت اقدامات مهندسی، پدافندی نیروهای خودی درجزیره مجنون.

* گلوله باران تأسیسات صنعتی و اقتصادی عراق درمناطق خانقین و بصره. یک مقام عراقی: چنانچه این اقدامات ادامه یابد، خواهیم کرد.

* نیروی دریایی چهار کشتی تجاری و نفت کش را در خلیج فارس و تنگه هرمز مورد بازرسی قرار داد.

* وزارت نیرو: فاوبه شکل اول سراسری برق کشوری متصل شد.

* در سه کمین ضد انقلاب و نیروهای عراقی درمناطق مرزی مریوان و جوانمرود، 20 تن شهید و 3تن مجروح شدند.

* پناهنده شدن 36 تن دیگر ازمردم به جمهوری اسلامی ایران؛ مصاحبه چند پناهنده آشوری عراقی: " تاکنون 39 هزار نفر از اقلیت با اجبار به جبهه ها اعزام و کشته شده اند."

* سفیر امریکا در سازمان ملل از ایران خواست با پذیرش قطع نامه روز گذشته شورای امنیت، آن را به مثابه انتقاد از خود تلقی نکند. نماینده ایران در سازمان در سازمان: این قطع نامه با قطع نامه های قبلی هیچ تفاوتی نداشت.

* اعلام نظر مقام های اسرائیل، مصر، ویتنام، و رومانی و شهردار دارالسلام درباره جنگ.

* نماینده فومن درمجلس شورای اسلامی: دولت باید در روابطش با کشورهای دیگر، اصل تولی و تبری را مردود نظر قرار دهد. معنی ندارد که دست دوستی ما به سوی فرانسه ای که تسلیحات نظامی در اختیار عراق قرار می دهد تا تأسیسات ما را بمباران کند، دراز شود.

* د رپی تظاهرات روز گذشته مردم تهران درمقابل سفارت آلمان دراعتراض به بسته شدن غرفه ایران درنمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، دولت آلمان غربی به ایران اعتراض کرد.

* فرمانده بخش اروپای جنوبی نیروهای ناتو: ناتو روند جنگ و تحولات آن را به دقت تعقیب میکند. امریکا ارسال تانک، موشک و ضد موشک های مدرن را به ترکیه افزایش خواهد داد.

* سخن گوی وزرات جنگ انگلیس اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور چهارم تا چهاردهم آذرماه  مانورهای بسیار مهمی را در عمان انجام خواهند داد.

* وزیر نفت کویت: موضع کویت مبنی بر افزایش سهمیه تولید نفت، تغییر نخواهد کرد.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در جمعه 28 مهر 1391 ساعت 08:01
 
گزارش روز شمار 1365/7/16
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 22 مهر 1391 ساعت 08:13

بسمه تعالی

* تشکیل جلسه فرماندهان سپاه و اتحادیه میهنی در قرارگاه تاکتیکی عملیات فتح1. آخرین گزارش هاو بررسی نهایی راه کارها؛ منتفی  نشده عملیات  انهدام  تأسیسات برق"دبس".

ضمیمه: طرح مانور عملیات "فتح 1" و اهداف آن.

* فعالیت های مهندسی دشمن در محور طلائیه، جفیر و جزیره جنوبی؛ فرماندهان نظامی بلند پایه عراق از برج های دیده بانی منطقه عماره.

* یک گروه گشتی دشمن در منطقه صالح آباد با نیروهای خودی درگیر شد.

* حمله هواپیماهای عراقی به یک روستا در حوالی دوکان.

* فرمانده سپاه سوم  عراق: ایران به طور جدی تجهیز نشده اما این طور تبلیغ می کند که در آینده نزدیک حمله خواهد کرد. ما برای مقابله آمادگی کامل داریم.

* شورای امنیت پس از سه روز بحث، قطع نامه 588 را تصویب کرد؛ در این قطع نامه از ایران و عراق خواسته شده است که قطع نامه 582 مصوب 1364/12/15 را اجرا کنند. این درخواست فقط در حد توصیه می باشد. در قطع نامه 582 درخواست آتش بس و عقب نشینی به  مرزها شده است. نماینده دائمی ایران در سازمان ملل گفت که شورای امنیت یک بار دیگر از جانب عراق مورد سوء استفاده قرار گرفته است. وی گفت: ما طالب صلح هستیم اما نه با صدام. وزیرخارجه عراق: ما ازاتفاق نظر اعضای شورای امنیت شادمان هستیم. حمایت شورای امنیت از موضع عراق نشانه انزوای ایران است.

ضمیمه : متن کامل قطع نامه 588 شورای امنیت درخصوص جنگ ایران و عراق.

* مدیر کل وزارت خارجه امریکا(مورفی): ارجحیت های سیاسی امریکا، تأمین عبور آزاد نفت از خلیج فارس، مهارکردن نفوذ شوروی وجلوگیری از گسترش رادیکالیزم اسلامی است. دوستان ما در منطقه باید بتوانند ازخود و منافع شان دفاع کنند. ما کوشیده ایم شمشیر وسپری را که نیاز دارند، در اختیارشان بگذاریم.

* پیشنهاد ایران به سازمان ملل برای عقد یک قرارداد امنیتی بین ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس.

* صدر هئیت رئیسه شوروی در دیدار با سفیر ایران درمسکو پس از دریافت پیام ریاست جمهوری اسلامی ایران: آماده ایم تا روابط و همکاری با ایران را گسترش دهیم. رسانه های گروهی ایران تبلیغات ضد شوروی می کنند و چنین برخوردی به توسعه روابط عادی میان دو کشور کمک نمی کند.

* بی.بی.سی: " حزب محافظ کار انگلستان ادعای سازمان مجاهدین خلق مبنی بر دخالت داشتن دفاتر شرکت ملی نفت ایران در لندن در ارسال تسلیحات به ایران را مورد بحث قرار داد." گزارش سپاه پاسداران از تشدید فعالیت های جاسوسی سازمان مجاهدین خلق به نفع عراق.

* حزب توده از مردم ایران خواست تا از اعزام فرزندشان به جبهه های جنگ جلوگیری وتظاهرات ضد جنگ برپا کنند. این حزب از کارگران خواست تا کارخانه ها را نیز با اعتصاب خود تعطیل نمایند.

* جمعی از دانشجویان در اعتراض به همکاری پلیس آلمان با ضد انقلاب در حمله به غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، درمقابل سفارت آلمان اجتماع کردند.

* کارشناسان نفتی اوپک در مورد طرح تعیین سهمیه جدید تولید نفت به توافق رسیدند. وزیر نفت نیجریه: " تمامی کشورها از جمله نیجریه درخواست افزایش سهمیه کرده اند." وزیر نفت ایران: بازار فعلی، کشش تولید بیش تر از این را ندارد. ما تلاش می کنیم این اجلاس به بن بست نرسد.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/7/15
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 15 مهر 1391 ساعت 16:15

بسمه تعالی

* با توضیحات فرمانده سپاه درباره اجرای عملیات درمحورابوالخصیب با تأکید بر تاکتیک ویژه عبور از تنگه، نظر فرماندهان یگان های عمل کننده به طرح فوق جلب شد.

* ورود نیروهای قرارگاه رمضان به مقر اصلی قرارگاه درعمق خاک عراق برای هدایت عملیات فتح1.

* گلوله باران تأسیسات صنعتی اطراف شهرهای بصره، خانقین، بانمیل ونفت خانه عراق به تلافی حملات هوایی روز گذشته این کشور به خوزستان.

* هواپیماهای عراقی مواضع نیروهای خودی خود را درجزیره مینو، آبادان، شرق بصره، شلمچه، طلائیه و زید را بمباران کردند.

* پناهندگی 44 تن دیگر از مردم عراق – از جمله 24 نظامی – به جمهوری اسلامی ایران. فرمانده یک گردان ارتش خلقی عراق و 36 نیروی آن به حزب دمکرات کردستان عراق(بارزانیها) پیوستند.

* اعزام 2000تن از بسیجیان داوطلب شهر قم به جبهه های جنگ. یک مصری دوست دار انقلاب، مقیم انگلیس، یک دستگاه مخصوص" شناخت عناصر خون" به جبهه ها اهدا کرد.

* هفته نامه مصری الشعب از دولت مصر خواست تا برای آزادی اسیران مصری در ایران، اقدام کند.

* در ادامه جلسه شورای امنیت سازمان ملل، برای قطع نامه نهایی، کشورهای عرب و برخی کشورهای غیر متعهد دو پیش نویس پیشنهاد کردند. نماینده شوروی درشورای امنیت: شورای امنیت از تمام امکانات لازم برای خاتمه جنگ برخوردار است. شوروی به مأموریت محول شده به دبیر کل سازمان ملل خوشبین است.

* وزیر دفاع سوریه: امریکا صدام را به جنگ ظالمانه علیه ایران تحریک کرد. هدف از تحمیل جنگ، بازداشتن ایران از کمک به سوریه در صورت هجوم اسرائیل به سوریه بود. آغازگر جنگ ظلم کرده است و ظالم باید از بین برود.

* وزیر خارجه سودان: میانجی گری نخست وزیرسودان درحال پیشرفت است. رادیو اسرائیل : صادق المهدی با تهیه برنامه ویژه ای در پی چگونگی حل مسالمت آمیز جنگ ایران وعراق میباشد.

* وزیر خارجه یونان: عراق از تلاش  میانجی گرانه جامعه اروپا استقبال خواهد کرد؛ احساس می شود که عراق از تلاش های خود درپایان جنگ خسته شده است.

* وزیر خارجه پاکستان ضمن اظهار نگرانی از حمله آتی ایران خواهان صلح عادلانه بین دو کشور متخاصم شد.

* مذاکرات سه روزه امریکاییان با کانال دوم ارتباطی ایران که به طور مخفی صورت می گیرد، امروز در فرانکفورت پایان یافت. سرپرست هئیت امریکایی(نورث) در این دیدار به طرف ایرانی گفت: ریگان مایل است جنگ مطابق شرایط قابل قبول ایرانی ها پایان یابد. رئیس  جمهور معتقد است که کشورهای خلیج فارس باید قانع شوند که صدام باعث و بانی این معضل گردید. ما هم تشخیص می دهیم که صدام باید برود.

ضمیمه: گزارش تاور: مطالبی را که نورث از قول رئیس جمهور گفته است، ساختگی است. فکر اهدای انجیل به طرف های ایرانی راسرهنگ نورث القا کرد.

* سفارت عراق در سری لانکا درمورد برگزاری کنفرانس خبری هئیت ایرانی، به دولت آن کشوراعتراض کرد. دراین کنفرانس، به استفاده عراق از سلاح های شیمیایی و کشتار غیر نظامیان اشاره شده بود.

* در دومین روز اجلاس فوق العاده کارشناسان 13 عضواوپک، درباره عوامل مؤثر درتعیین سهمیه های جدید تولید، از جمله جمعیت، مساحت، مقدار ذخایر و دیون، بحث شد.

* عراق خواستار تعویق مهلت بازپرداخت یک وام 500 میلیون دلاری از بدهی خارجی 50 میلیارد دلاری خود شده است. بررسی وضعیت استقراض و نحوه پرداخت دیون خارجی عراق.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/7/14
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 14 مهر 1391 ساعت 11:07

بسمه تعالی

 

* کادر هدایت عملیات"فتح1" و تعدادی از نیروهای آن، از نقطه تجمع ره سپار منطقه عملیاتی شدند.

* فعالیت شدید مهندسی نیروهای عراقی در جزایر ماهی و ام الطویله کوچک ومنطقه ام القصر و فاو.

* هواپیماهای عراقی پالایشگاه گاز بیدبلند آغاجاری، تأسیسات" یونیت1" و شرکت نفت مارون اهواز، کارخانه قند و کاغذسازی هفت تپه و نیز جزیره خارک را بمباران کردند. نماینده عراق در سازمان ملل طی نامه ای به دبیر کل این سازمان، از حملات هوایی و توپخانه ای ایران شکایت کرد. مطبوعات کویت: انتقام حملات ایران علیه شهرهای عراق نزدیک و سخت است.

* نفت کش یونانی 138 هزار تنی هدف موشک اگزوسه هواپیماهای عراقی قرار گرفت.

* وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران از مدیرکل یونسکو خواست از حملات عراق به آثار فرهنگی جلوگیری کند.

* تعداد پناهندگان عراقی به ایران طی یک ماه گذشته به 1450 تن رسید.

* شورای امنیت سازمان ملل به درخواست کشورهای عرب حامی عراق دومین جلسه خود را نیز برگزار کرد. هیئت ایرانی با تحریم این جلسات، در خارج از جلسه رسمی کوشید تا به شورای امنیت تفهیم کند که عراق آغازگر جنگ بوده است.

* کشورهای بنگلادش، پاکستان، اندونزی، مالزی، سنگال و سازمان آزادی بخش فلسطین کمیته ای را برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تشکیل خواهند داد.

* حکام اردن و عمان درباره جنگ ایران و عراق مذاکره می کنند. شیمون پرز: پادشاه اردن آماده مذاکره با اسرائیل است ولی سه مسئله از جمله جنگ ایران و عراق مانع این کار است.

* آسوشیتدپرس: یک شبکه هشت نفره قاچاقچی از جمله دو پرسنل نیروی دریایی امریکا به جرم سرقت لوازم یدکی "اف-14" و تجهیزات نظامی به ارزش 7 میلیون دلار برای فروش به ایران، دست گیر شدند.

* اجلاس اعضای اوپک برای بررسی نتایج توافق موقتی مرداد گذشته. وزیر نفت عربستان : "هر یک از اعضای اوپک، حتی عربستان خواهان افزایش سهمیه تولید بیش تر است" وزیر نفت ایران:" موافقت ایران با افزایش سهمیه تولید عراق موقتی بوده است. وزیر نفت عراق :"ما خواستار سهم تولیدی معادل ایران خواهیم بود." هم زمان با آغاز اجلاس وزیران نفت اوپک، بهای نفت کاهش یافت.

ضمیمه گزارش: نقش عربستان در به راه انداختن جنگ قیمتها، افزایش تولید و کاهش بهای نفت. در شش ماه،60%از بهای نفت کاهش یافت. عملکرد مثبت ایران در قبال بحران کاهش قیمت نفت.

* گزارش وزارت صنایع سنگین از کاهش تولید واحدهای صنعتی : ارزش متوسط تولیدات مجموعه واحدهای سازمان گسترش در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه در سال قبل، 59%کاهش داشته است.

* افزایش تردد خبرنگاران خارجی در مناطق مختلف تحت نفوذ گروهک های ضد انقلاب در کردستان.

* گشایش اجلاس اتحادیه بین المجالس در آرژانتین.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/7/13
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
پنجشنبه 13 مهر 1391 ساعت 09:43

بسمه تعالی

* پی گیری مباحث عملیات "فتح1": یکی از کادرهای عملیاتی قرارگاه رمضان در جلسه با فرماندهان اتحادیه میهنی کردستان عراق: " روابط جدید با شما براساس طرح عملیاتی وحدت(حمله به کرکوک) است." جلال طالبانی: " عملیات وحدت برای ما از هر چیزی حتی خودمختاری نیز مهم تر است."

* به تلافی حملات روز گذشته عراق به مناطق مسکونی و صنعتی خوزستان، تأسیسات اقتصادی و نظامی بصره و کوت" هدف حملات توپخانه خودی قرار گرفت.

* یک کشتی باری لیبریایی مورد حمله قرار گرفت. بیمه لویدز" کشتی لیبریایی را در دو هلی کوپتر ایرانی هدف چهار موشک قرار دادند که دچار اتش سوزی شد." رویتر: این کشتی حامل سیمان و از رأس الخمیه عازم بندر کویتی شعیبیه بود.

* با تلاش متخصصان صنایع نظامی کشور، فشنگ تیر بار نارنجک انداز 30 میلی متری ساخته شد.

* سپاه پاسداران جهت گسترش سازمان رزم وآموزش نیروهای بسیج، دستورالعمل تأسیس اردوگاه های " انصار الحسین" را به نواحی سپاه ارسال کرد.

* 5300 تن از نیروهای دواطلب بسیجی از اصفهان، گرگان و چهار محال بختیاری به جبهه ها اعزام شدند. همچنین 325 کامیون و تریلر حامل هدایای مردم کرمان به جبهه ها ارسال شد.

* نماینده دائمی ایران درسازمان ملل: ایران سعی کرده که با کشورهای منطقه درمورد انعقاد یک قرار داد امنیتی همکاری کند. پیشنهاد پنج ماده ای اخیرعراق مبنی برانعقاد یک قرار داد امنیتی بین تمامی کشورهای خلیج فارس و از جمله ایران بی ربط است، زیرا عراق خود منشأ ناامنی و جنگ افروزی درمنطقه است... شورای امنیت تاکنون قادر به اجرای مسئولیت های خود نبوده، لذا ما این شورا را تحریم می کنیم.

* وزیر مشاور درامورخارجه کویت هر گونه استفاده نیروهای عراقی از جزیره بوبیان را تکذیب کرد.

* نشست وزیران دفاع شش کشور عضوشورای همکاری خلیج فارس با توصیه هایی برای اجلاس آتی سران این شورا، به کار خود پایان داد.

* رئیس امارات متحده عربی در پی سفر به آلمان غربی، ترکیه و مراکش، درعربستان با پادشاه این کشوردرباره جنگ ایران و عراق گفت وگو کرد. شیخ زاید گفت که امیدوار است فرانسه و دیگر کشورهای جامعه اروپا ابتکاری برای خاتمه جنگ بیابند.

* وزیر خارجه کویت: موضوع جنگ ایران و عراق درمذاکره اخیر وزیران خارجه امریکا و شورای مطرح شد ولی برخی اختلافات مانع از صدور اعلامیه مشترک شد.

* وزیر خارجه ایتالیا: ایتالیا مایل است جهت یافتن راه حلی برای خاتمه جنگ، با سازمان ملل همکاری نماید.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>

صفحه 7 از 25