خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
ایام ا... (گیلان در جنگ)


گزارش روز شمار 1365/7/7
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 08 مهر 1391 ساعت 19:23

بسمه تعالی

 

* فرمانده کل سپاه در جلسه فرماندهان: تلاش اصلی برای تصرف بصره، استفاده از زمین ابوالخصیب است. اگر نتوانیم این عملیات را انجام دهیم، باید جنگ را در منطقه جنوب، تمام شده دانست.

* کشتی ایرانی 176هزار تنی دنا مورد اصابت موشک هواپیمای عراقی قرار گرفت.

*  برگزاری جلسه در قرارگاه رمضان برای رفع برخی مشکلات لجستیکی و امنیتی.

* گزارشی از حساسیت عراق در جنوب و اقدامات  مهندسی دشمن برای کنترل بیشتر منطقه.

* فرمانده گروه رزمی هوانیروز مسجد سلیمان: تجربیات جنگ سبب افزایش توان رزمی و پشتیبانی هوانیروز شده است. قبل از انقلاب 1400 امریکایی مسئولیت آموزش کادر خلبانی و فنی را در هوانیروز بر عهده داشتند.

* اعتراض ایران به انگلیس که در پی حمله به یک کشتی انگلیسی، ایران را تهدید کرده بود.

* حمایت وزیران خارجه  کشورهای عضو اتحادیه عرب از عراق و تأکید آنها بر لزوم خاتمه جنگ.

* معاون نخست وزیر مالزی: مالزی از این که سازمان ملل تاکنون نتوانسته به درگیری ایران و عراق پایان دهد، مأیوس است. امیدواریم که از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی، نتیجه مثبتی حاصل شود.

* وزیر خارجه مصر: ما از عراق حمایت می کنیم زیرا این کشورسپربازدارنده اعراب در مقابل  توسعه طلبی ایران است./

* تفسیر رادیو اسرائیل از صف بندیهای جهان عرب در قبال جنگ ایران و عراق.

* امام جمعه دهلی نو: تحمیل جنگ به ایران، به منظور ضعیف کردن  دنیای اسلام و ملل مسلمان صورت گرفته است.

* یک روزنامه پاکستانی به نقل از آیت الله خویی: دین نباید طرف دار سیاست باشد و من هیچ وقت در سیاست دخالت نمی کنم.

* رئیس شرکت نفت انگلیس موفقیت اوپک را در رساندن نفت به بشکه ای 17 تا 19 دلار مورد تردید قرارداد و پیش بینی کرد که قیمت نفت در چند سال آینده کم تر از بشکه ای 15 دلارخواهد بود.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/7/6
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 08 مهر 1391 ساعت 18:22

بسمه تعالی

 

* ادامه مباحث قرارگاه خاتم برای انتخاب منطقه عملیاتی و طرح مانور نهایی . پی گیری مسائل مربوط به طرح مانور را فرمانده سپاه و حل مسائل مربوط به تدارک و پشتیبانی را آقای هاشمی رفسنجانی عهده دار شدند.

ضمیمه گزارش: گله مندی فرمانده نیروی زمینی سپاه در جلسه قرارگاه خاتم از تحقق نیافتن وعده های  داده شده برای پشتیبانی و تأمین نیرو : " در فرمانده یگان ها این ذهنیت ایجاد شده که عدم تدارک یگانها ، تعمدی است . "آقای هاشمی: "دست ما برای پشتیبانی باز است و میتوانیم نیازهای یک عملیات بزرگ را تأمین کنیم. ما تمام امکانات  کشور را بسیج کرده ایم  تا عملیات آتی را انجام دهیم."برادر محسن رضایی :" اگر شما به قول های در خصوص تأمین به موقع تجهیزات مهندسی  و مهمات و حضور بیشتر در جبهه، عمل کنید، ما قول یک عملیات موفق را به شما خواهیم داد." آقای هاشمی : شما از ما جلوتر هستید و همه جلوتر هستی خود را برای جنگ گذاشته اید.

* هواپیماهای دشمن در پنج مرحله اطراف اروندرود و حومه فاو را بمباران کردند. پل ارتباطی قرارگاه نوح بر اروندرود آسیب دید که پس از چند ساعت  ترمیم و راه اندازی شد . هواپیماهای عراقی به حریم فضایی اسلام آباد ، گیلانغرب، سرپل ذهاب ،خرم آباد ، همدان ، خارک و اطراف بروجرد تجاوزکردند.

* بمباران تأسیسات نفتی رو میله در جنوب غربی بصره در حمله هواپیماهای ارتش ایران . حمله ناموفق نیروهای عراقی به مواضع اتحادیه میهنی کردستان.

*پنج هزار تن از لرستان  و 959 تن از خوزستان  به جبهه های جنگ اعزام  شدند. مسئول تبلیغات جبهه و جنگ: در یکسال گذشته 3572 نفر روحانی و در ده ماهه اخیر250 نفر از نمایندگان مجلس به جبهه ها اعزام شدند. از آغاز جنگ  تحمیلی تاکنون حدود20 هزار روحانی به جبهه ها اعزام شده اند.

* هزاران تن از اسیران عراقی خواستار حضورخواستار حضور درجبهه های جنگ علیه رژیم بعث ، شدند.

*  معاونت جنگ  دانشگاه تبریزاعلام کرد که خط تولید گلوله های خمپاره در کارگاه دانشکده فنی تجهیز و راه اندازی شد و نمونه سازی  پل های  شناور  به پایان  رسید. تاکنون 1000تن از استادان ، کارکنان و دانشجویان آموزش های لازم نظامی و رزمی را فرا گرفته اند.

* راه پیمایی مجاهدان و مهاجران عراقی در خیابان های تهران به مناسبت "روز انقلاب اسلامی عراق" ؛ رهبر نهضت روحانیون کردستان عراق، شکل گیری،اهداف و اقدامات این نهضت را برشمرد.  

* دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس: عراق نه تنها از کشور خود بلکه از توان استراتژیک قدرت در منطقه دفاع میکند. شروع جنگ نتیجه غیرمنطقی انقلاب ایران بود. ما به نیویورک آمده ایم تا به جهان بگوییم که ایران نباید در این جنگ پیروز شود.

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در شنبه 08 مهر 1391 ساعت 19:29
 
گزارش روز شمار 1365/7/5
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
چهارشنبه 05 مهر 1391 ساعت 10:02

بسمه تعالی 

 

* جلسه بررسی طرح مانور عملیات بزرگ آتی با حضور آقای هاشمی رفسنجانی(فرمانده عالی جنگ).

ضمیمه اول گزارش: مشروح طرح مانور ارائه شده درجلسه قرارگاه خاتم الانبیا.

ضمیمه دوم گزارش: گزارش اقدامات و وضعیت دشمن درمناطق شمال غرب، هور، آبادان، خرمشهر و فاو، همچنین وضعیت خطوط پدافندی خودی درفاو و مشکلات و کمبود های آن.

* مانور دشمن درمنطقه هورالعظیم برای پشتیبانی از نیروهای سپاه ششم، مستقر در شمال بصره.

* پایان گلوله باران و عملیات مقابله به مثل درمناطق صنعتی وتأسیسات نظامی بصره.

* القبس: مذکرات محرمانه چند کشور اروپایی برای متوقف کردن حمله به کشتی ها درخلیج فارس.

* کمک های مردمی به رزش 800 میلیون ریال به جبهه ها ارسال شد.

* معاونت نیروی انسانی زمینی سپاه با طرح مشکلات بسیج نیروی انسانی، از جمله درباره مدت زمان اعزام نیرو، وضعیت نیروهای اعزامی و چگونگی به کارگیری آنها، از یگان های سپاه درجنوب خواست تا جهت رفع مشکلات یاد شده اعلام نظر کنند.

* وزارت خارجه امریکا ایران را متهم کرد که به خواست های آتش بس بی توجهی می کند.

* وزیر خارجه عربستان درمجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به پاسخ مثبت عراق به درخواست های صلح، از ایران نیز خواست که به این درخواست پاسخ مثبت دهد.

* رادیو اسرائیل: وزیر مشاور درامور نظامی دولت عراق به برزیل رفت تا امکان خرید سلاح از این کشور را بررسی نماید.

* ایتالیا مجدداً به عراق جهت بازپرداخت قرض های خود از طریق قسط بندی مهلت داده است.

* سفیر کویت در سوریه: دولت سوریه اطمینان داده است که با هر گونه گسترش جنگ مخالف است.

* نخست وزیر فرانسه: " شواهد معتبری مبنی بر حمایت ایران، سوریه و لیبی از تروریسم وجود ندارد. فرانسه مایل نیست تروریسم موجب تیرگی روابط فرانسه با کشورهای عرب شود." تایم: احتمالاً ایران یا سوریه و یا هر دو حامیان سلسله عملیات تروریستی در پاریس هستند.

ضمیمه گزارش: ژاک شیراک پس از انفجار بمب در اداره پست شهرداری پاریس، گفته بود: ایران، سوریه و لیبی می کوشند مانع اجرای سیاست خارجی فرانسه درخاورمیانه، لبنان وآفریقا شوند.

* اظهارات شیرین هانتر درباره وضعیت کنونی و تحولات آتی جنگ، میزان توجه ابرقدرت ها به جنگ، تداوم حمایت کشورهای خلیج فارس از عراق و عدم توان ایران برای ادامه جنگ.

* وزیر نفت قبل از سفر به عربستان گفت: کشورهای اوپک و غیر اوپک دریافته اند که اگر به تصمیم مشترک رسیده و مسائل خود را خود حل کنند، تأثیر اساسی در بازار نفت خواهند گذارد.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/7/4
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
چهارشنبه 05 مهر 1391 ساعت 09:52

بسمه تعالی

* اجرای مانور آموزشی یک تیپ زرهی از نیروهای گارد عراق در منطقه جنوب و شرق بصره.

* هواپیماهای عراق اعلامیه های تبلیغاتی در برخی از شهرهای غرب کشور پخش کردند.

* یک روزنامه سوئدی: تأسیسات کارخانه مواد شیمیایی اصفهان که عده ای از اتباع سوئد و دانمارک آخرین مراحل راه اندازی آن را انجام دادند، روز گذشته توسط هواپیماهای عراقی بمباران شد.

* با حمله عناصر کومه له و دمکران به نیروهای خودی در محورهای پیرانشهر، سنندج، مریوان، سردشت و مهاباد، 28 تن از نیروهای خودی شهید و27 تن مجروح شدند.

* نشریه دفتر تبلیغات اسلامی: تا نیمه اول سال جاری تنها کمی از 100 گردان به جبهه ها اعزام شده اند و با توجه به شرایط غیر جنگی ، بعید است که تشکیل 500 گردان تحقق یابد. برخی از مسئولین این توهم را به وجود می آوردند که جنگ با پیروزی پایان خواهد یافت و مشکل خاصی هم نیست.

* بیش از پنج میلیارد ریال کمک های مردمی پس از پایان مراسم نماز جمعه تهران به جبهه ها ارسال شد.

* آیت الله خامنه ای در نماز جمعه: اگر کشورهای منطقه مایل هستند که در جنگ در خلیج فارس ادامه نیابد، از حمایت صدام دست بردارند؛ رژیم عراق در حالت صلح نیز دائماً کویت، سعودی و امارات را با انواع باج گیر ها تهدید می کند. اگر آتش جنگ در خلیج فارس مشتعل شود، صادرکنندگان نفت جنوب خلیج فارس بیش از همه صدمه خواهند دید.

* وزیر خارجه عراق در مجمع عمومی سازمان ملل: مخالف ایران با صلح، مغایر مقررات حقوق بین المللی است. اگر ایران پیشنهاد صلح عراق را نمی پذیرد ما پیشنهاد دیگری ارائه می دهیم.

* سفیر عراق در آلمان: طی پنج ماه آلمان غربی 5/1 میلیارد مارک از ایران نفت خریده است و عراق تنها 350 میلیارد مارک، و این به معنای حمایت آلمان از ایران است.

* رایزنی وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با وزیران خارجه کشورهای بازار مشترک اروپا درباره جنگ ایران وعراق، تروریسم و همکاری های اقتصادی.

* رادیو امریکا در پیامی از برخی کشورها از جمله ایران برای راه ندادن هواپیماربایان به آسمان کشورشان و پایان یافتن مطلوب ماجرای هواپیمای ربوده شده  پان امریکن، تشکر کرد.

* پاسخ سفیر ایران در ایتالیا به خبرنگاران درباره اهداف عملیات آتی و سرنوشت ساز ایران.

* نهضت آزادی بیانیه ای درخالفت با جنگ انتشار داد. طارق عزیز در سخن رانی خود در سازمان ملل، برای محکوم کردن ایران به بیانیه نهضت آزادی استناد کرد.

ضمیمه گزارش: مواضع مختلف درمورد پیام نهضت آزادی به رهبر انقلاب درباره جنگ.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/7/3
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
چهارشنبه 05 مهر 1391 ساعت 09:41

بسمه تعالی

* اوج گیری مجدد حملات هوایی دشمن به واحد های صنعتی و کارگری اراک، لرستان و اصفهان. در این حملات، 20 تن مجروح شدند و یک هواپیمای دشمن هدف قرار گرفت. دیوار صوتی شهرهای بروجرد، ایلام، صالح آباد و خرم آباد شکسته شد و 10 هواپیمای عراقی مواضع رزمندگان در فاو را بمباران کردند.

* به تلافی حملات هوای دشمن، تأسیسات نظامی و اقتصادی حومه بصره هدف آتش قرار می گیرد.

* آقای هاشمی رفسنجانی: علی رغم میل باطنی خود، در مقابل هر ضربه عراق، دست به مقابله خواهیم زد تا عراق را از این حملات پشیمان کنیم. در شورای عالی دفاع کمیسیونی جهت ارائه طرحی برای تقویت پدافند هوایی کشور تعیین شد. حمله به کشتی ها عمدتاً توسط موشک های اگزوسه فرانسوی می باشد که در اختیار عراق قرار گرفته است. اگر خلیج فارس برای ما نا امن شود، این نا امنی دامن گیر همه کشورهای منطقه خواهد شد. ما در حال آماده شدن برای کاری بزرگ هستیم.

* کاروان کمک های اهدایی کارکنان بانک ملت سراسر کشور به ارزش 25 میلیون ریال به جبهه ها ارسال شد. ایرانیان مقیم خارج از کشور و نیز علاقمندان انقلاب اسلامی، در یک سال گذشته بالغ بر دو میلیون دلار و بیش از 40 کیلوگرم طلا برای کمک به جبهه های جنگ اهدا کرده اند.

* پیام حضرت امام به مناسبت روز ایثارگران: ما خاکیان محجوب چه می دانیم که " ارتزاق عند رب الشهداء" چیست.

* فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان: در طول جنگ، پنج دوره آموزش تخصصی" اف-14" برگزار شد و با ابتکار پرسنل متعهد کارآیی هواپیماهای جنگی افزایش پیدا کرده است. برخی قطعات که با هزینه بالغ بر یک میلیون دلار تعویض می شد اکنون با 12 هزار تومان در کشور ساخته می شود.

* صدام حسین داماد خود را به سرپرستی ریاست جمهوری عراق منصوب کرد.

* گزارش خبرگزاری فرانسه از بسیج یک میلیون نفری عراق جهت مقابله با تهاجم آتی ایران.

* ملاقات وزیران خارجه شوروی و عراق در مقرسازمان ملل و حمایت از توسعه روابط دوستانه.

* وزیر خارجه کویت: انتظار داریم که شورای امنیت به وظایف خود برای پایان دادن به جنگ عمل کند. تداوم جنگ باعث افزایش حملات غیر عادلانه به کشتی های کویتی شده است.

* " ابوایاد" عضو کمیته مرکزی الفتح: نمی توانم از اعراب بخواهم که به آزادی فلسطین کمک کنند ولی شاهد اشغال جزئی از خاک عربی عراق توسط ایران باشم.

* عراق بدهی یک میلیارد و هشتصد هزار دلاری خود را به ترکیه، در سه نوبت پرداخت می کند.

* بی. بی .سی: اعتبارات ارزی ایران کاهش یافت؛ یک هیئت اقتصادی ایران عازم آلمان، بلغارستان و ترکیه شد.

* ملاقات کاردار ایران در سوئد با معاون وزیر کار و امور مهاجرین این کشور؛ وی گفت: مانعی برای بازگشت ایرانی هایی که به خارج رفته اند، وجود ندارد. بر اثر تضاد فرهنگی اغلب آنها دچار ناراحتی های روحی و روانی شده اند. نیازی به اعزام اجباری به جنگ نیست.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>

صفحه 9 از 25