خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
ایام ا... (گیلان در جنگ)


گزارش روز شمار 1365/7/2
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
چهارشنبه 05 مهر 1391 ساعت 09:30

بسمه تعالی

* تجاوز هواپیماهای عراقی به خارک، باختران، گیلان غرب و اسلام آباد. ژون افریک: برای تمام شدن ذخایر ارزی ایران، حداقل باید صادرات نفت ایران 8ماه متوقف شود، که در توان نظامی عراق نیست.

* معاون فرمانده کل نیروهای مسلح عراق: حمله آینده ایران از چند محور به منظور انحراف نیروهای عراقی از محور اصلی خواهد بود... نمیتوان حدس زد که انتخاب محل حمله ایران کجاخواهد بود. بی.بی.سی.: افراد اصلی ارتش عراق به500تا700هزار نفر رسیده است. ارتش عراق یکی از بزرگ ترین ارتش های مسلح جهان است.

* برای پاسخ گویی درباره حمله موشکی به یک نفت کش انگلیسی، کاردار ایران به وزرات خارجه انگلیس فراخوانده شد. کاردارایران: امنیت درخلیج فارس یا باید برای همه باشد  یا برای هیچ کس. عراق است که به کشتیها حمله می کند و سپس مسئولیت آن راهم به عهده می گیرد.

* همکاری های دانشگاه اصفهان دربرآوردن  نیازهای جنگ : تولید خنثی کننده های سلاح های شیمیایی، اعزام 750 نفر طی یک سال گذشته  ازاین دانشگاه و170نفر از دانشجویان سال آخر وکادرهای مجرب پزشکی.

* مسئول ستاد جنگ وزارت معادن و فلزات ، آمار نیروهای اعزامی وآموزش دیده، شهیدان، اسیران، مفقودان و کمک های نقدی این وزارتخانه را اعلام کرد. کارکنان مؤسسات  وشرکتهای ایرانی در لندن  و دوست داران خارجی انقلاب، 50 هزار لیره استرلینگ به جبهه های جنگ  کمک کردند. هئیت نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانه ای از رهبران عراق به عنوان جنایت کاران جنگی نام برد وخواستار محاکمه آنان شد. دیدار وزیر خارجه عراق در مقر سازمان ملل با معاون وزیر خارجه امریکا و وزیران خارجه اردن، کویت، پرو، یونان و انگلیس درباره تحولات جنگ.

* سفیر کویت در امریکا: امریکا مسئولیت بزرگی در پایان دادن به جنگ ایران و عراق دارد.

* مقامات قضایی آلمان ادعا کردند که یک گروه غیر قانونی را که قصد ارسال هلی کوپتر کبرا( ساخت امریکا) و تجهیزات نظامی سنگین به ارزش 900 میلیون دلار به ایران، کشف کردند.

* رادیواسرائیل: نمایندگان ایران و عراق دراجلاس اقتصادی سازمان کنفرانس اسلامی بر سر ادامه جنگ، با هم درگیر شدند.

* گزارش هفته نامه هندی از رسوایی تبلیغاتی عراق هنگام نمایش فیلم پیروزی عراق درجزیره مجنون و معرفی کردن جسد یک سرباز عراقی به جای سرباز ایرانی .

* دادگاه لاهه رأی داد که امریکا باید 500 میلیون دلار از دارای های بلوکه شده ایران را بازگرداند.

* قیمت نفت با یک دلار کاهش طی هفته گذشته به 12 دلار و 60 سنت رسید.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/7/1
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
چهارشنبه 05 مهر 1391 ساعت 08:26

بسمه تعالی

* درعملیات ایذایی در منطقه هورالهویزه، و کمین دشمن منهدم شد و تلفات دشمن به40 تن رسید.

* افزایش اقدامات دشمن برای کسب اطلاع از تحرکات آتی نیروهای خودی درمنطقه بصره.

* هواپیماهای خودی مجتمع نفتی رومیله در 50 کیلومتری جنوب غربی بصره را بمباران کردند.

* یک نفت کش انگلیسی در نزدیکی جزیره ابوموسی مورد اصابت یک راکت قرار گرفت که آسیب ندید. یک مقام انگلیسی ایران را به پاسخگویی تهدید کرد.

* حمله کومه له با آرپی جی به پایگاه تیپ قدس سپاه سنندج، 20 شهید و15 مجروح داشت.

 * اعزام نیروهای داوطلب از مشهد به جبهه های نبرد؛ مسئول بسیج سپاه خراسان: ازابتدای جنگ تا کنون حدود 400هزار تن از نیروهای بسیج آموزش نظامی  دیده اند. وزیر آموزش و پرورش:  57درصد از نیروهای بسیجی را دانش آموزان دبیرستانی تشکیل می دهند. سازمان انتقال خون: مردم ایثارگر از نیروهای ماه اول امسال103 هزار واحد کیسه خون برای استفاده رزمندگان و بیماران اهدا کرده اند.

*  نمایشگاه هفته جنگ را در چاه بهار  ضد انقلاب به آتش کشید.

* آیت الله موسوی اردبیلی: من گاهی تصور می کنم که حضرت رسول(ص) بسیجی هستند؛ اسلام از اول با بسیجی پیش رفت. دنیا با همه قدرت خود بر سر یک ملت ریخته است و این ملت نه تنها زمین گیر نشده، بلکه هنوز هم در میدان جنگ حماسه می آفریند.

* حجت الاسلام محمد یزدی: اگر درعراق حکومتی روی کار بیاید که مردم آن را قبول داشته باشند، ما به جنگ ادامه نخواهیم داد منتها آن حکومت باید خسارات ما را بپردازد.

* وزیردفاع: ما اکثر امکانات تسلیحاتی و لجستیکی خود را از طریق غنائم جنگی و نوآوری در صنایع تامین می کنیم. معاون مرکزآموزش توپخانه، پدافند هوایی و رادارها قادریم کلیه تعمیرات سبک و متوسط را که قبلا توسط کارشناسان خارجی صورت می گرفت، انجام دهیم. اسیران عراقی: خلبانان عراقی دوره آموزش را در یوگسلاوی می گذرانند. همچنین یوگسلاوی در ساخت پایگاههای هوایی البکر، صویره، بغدادیه و ساخت اتاقهای عملیات و سالنهای سرپوشیده با عراق همکاری می کند.

* انستیتو تحقیقاتی صلح استکهلم: شوروی و فرانسه مهمترین صادرکنندگان تسلیحات نظامی به عراق هستند. امریکا نیز هلیکوپتر، هواپیماهای اکتشافی و سلاحهای سبک به عراق ارسال می کند. شوروی و امریکا از طریق کشور ثالث به ایران نیزاسلحه می دهند.

* دراجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل نمایندگان بنگلادش، آرژانتین، توگو، نروژ، ژاپن، الجزایر، ایتالیا، هلند، سوئد، چین، انگلستان، فرانسه و شوروی درباره خاتمه جنگ و محکومیت استفاده از سلاح های شیمیایی، حمله به کشتی های تجاری وحمله به مناطق مسکونی مطالبی بیان کردند.

* گزارش مجله معارضان عراقی از اقدامات پنهانی برای  تغییرات سیاسی در حاکمیت عراق.

* یک کارشناس مؤسسه مطالعات استراتژیک لندن: مسئله روحیه در جبهه ها برای عراق مشکل ایجاد کرده است." بی.بی.سی.: تریدد پیرامون توانایی عراق در مقابل تهاجم ایران،  ثبات رژیم عراق را زیرسؤال  برده است.

* عرفات در دیدارباصدام از طرح صلح وی حمایت کرد وگفت: ساف در کنار عراق ایستاده است.

* واشنگتن تایمز: قراردادهای تسلیحاتی کشورهای میانه رو عرب با روس ها ترسناک است. عرب ها درمقابل فناتیسم شیعه ایران حساس تهدید میکنند، امریکا را قابل اتکا نمیدانند و به شوروی روی آورده اند.

* پنج عراقی در ارتباط باتلاش برای ترور امیرکویت دستگیرشدند.

* وزیرمشاوردراموور اقتصادی ترکیه: ترکیه باید در روابط خود با ایران دور اندیش باشد. بخش خصوصی ترکیه از هم اکنون باید خود را برای شرکت در بسیج عمرانی ایران آماده کند.

* بنی صدر: اصل تنبیه متجاوز صحیح است ولی درشرایط کنونی جهان، شدنی نیست.

* گزارش گمرک ایران ازکاهش واردات و افزایش صادرات کالا درپنج ماهه اول سال جاری.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در چهارشنبه 05 مهر 1391 ساعت 10:12
 
گزارش روز شمار 1365/6/31
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
چهارشنبه 05 مهر 1391 ساعت 08:21

بسمه تعالی

* دستور فرمانده قرارگاه کربلا به یگان ها ی این قرارگاه جهت اجرای طرح عملیات فریب از فکه تا جزیره مجنون به منظور گمراه کردن دشمن از عملیات بزرگ.

* رادیو قطر: عراق اعلام کرد در چند روز آینده به هدف های اقتصادی استراتژیک ایران حمله خواهد کرد.

* صدام: ما باید به انهدام پایه های اقتصادی ایران مبادرت کنیم تا گرسنگان ایران به صدا در آیند. ما از این پس نتیجه جنگ را به عقاب های( نیروی هوایی) واگذار خواهیم کرد.

* مقر " هیزکلاشین" حزب دمکرات در عمق 15 کیلومتری خاک عراق از زمین و هوا مورد حمله نیروهای خودی قرار گرفت.

* ملامحی الدین بیانی از اعضای پیش مرگان مسلمان کردستان به دست عناصر کومه له به شهادت رسید. کومه له عملیات خود را در شهر سنندج و روستاهای آن افزایش داده است.

* قرارگاه حمزه: تاکنون هزار تن از اعضای گروهک های ضد انقلاب آنها جدا شده اند.

* اعزام نیروهای داوطلب بسیجی به جبهه از شهرهای استان های مشهد، گیلان، فارس، یزد، کرمان.

* سخنان معاون نیروی انسانی نیروی سپاه درباره گسترش سازمان رزم سپاه و مأموریت نواحی سپاه در تأمین 500 گردان رزمی و مشکلات این امر.

*  آغاز هفته جنگ تحمیلی با رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور. مانور" فتح فاو" در پارک ارم تهران . نخست وزیر: امروز بحث جایگزینی صدام در افکار عمومی و رسانه های جمعی دنیا مطرح است . رزمندگان ما هر وقت در جبهه ها موفقیتی داشته اند، در میدان سیاسی نیز پیشرفت داشته اند.

* رئیس جمهور زامبیا در بغداد با صدام حسین دیدار و گفت و گو کرد.

* وزیر دفاع سوریه درباره چشم انداز پایان جنگ ، شخصیت صدام حسین ، بمب گذاری عوامل عراقی در سوریه ، موفق نبودن تلاش ها برای نزدیک کردن عراق و سوریه ، خروج ایران از خاک عراق بعد از سقوط صدام و تمایل نداشتن ایران به گسترش جنگ ، مطالبی بیان کرد.

* طرح نخست وزیر سودان برای خاتمه جنگ : یک گردهمآیی  میان  نمایندگان جنبش های مردمی و یک کنگره اسلامی مرکب از علمای اهل تسنن و تشیع تشکیل شود و دو کشور را دعوت به صلح کنند.

* دبیرکل شورای اسلامی : این شورا در حال سازمان دهی نیروهای خود جهت مقابله با تهاجم احتمالی ایران به اعضای آن است. همکاری ما هنگام تاسیس ، جنبه اقتصادی داشت ولی حالا جنبه امنیتی نیز دارد ؛ ما برای اولین بار به مفهوم دفاع دسته جمعی پی برده ایم . امریکا باید برای ایجاد استحکامات بیش تر، به منطقه کمک کند . امریکا به ضرورت تجهیز بیش تر کشورهای عضو شورا پی برده است . ایران پیام خاتمه مسالمت آمیز جنگ را رد کرد ولی عراق آن را پذیرفت.

* مذاکرات ایران  و شوروی درباره از سرگیری ساخت نیروگاه برق اصفهان و صدور گاز به شوروی.

* پاسخ فقهی حضرت امام خمینی(ره): (تصرف) هر مقدار(ازخاک عراق) که دفاع از اسلام و مسلمین توقف بر آن دارد، نه تنها جایز بلکه واجب و موجب قرب و رضای خداست.

* نیروهای فرنسوی سازمان ملل در جنوب لبنان ، سه موضع دیگر خود را تخلیه کردند.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در چهارشنبه 05 مهر 1391 ساعت 08:26
 
گزارش روز شمار 1365/6/30
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
چهارشنبه 05 مهر 1391 ساعت 08:13

بسمه تعالی

 

* سمینار مشترک نواحی یگان های سپاه پاسداران به منظور پی گیری طرح های لازم برای تأمین و سازمان دهی 500 گردان رزمی ، حل مشکلات یگان ها در این خصوص، تجهیز پادگان های آموزشی و مسائل مالی نیروهای بسیجی. فرمانده نیروی زمینی سپاه: جمهوری اسلامی نسبت به دشمن برتری هایی( از نظر غنایم جنگی، تعداد اسیران و کشته ها) دارد. به گفته امام ما در این جنگ فقط به دنبال ادای تکلیف هستیم.

* عراق اعلام کرد که هواپیماهایش یک هدف بزرگ دریایی را در نزدیکی سواحل ایران مورد اصابت قرار داده اند. سفیر امریکا در کویت: " ما حامی نیاز های شورای همکاری خلیج فارس در زمینه های دفاعی و امنیتی هستیم. اگر حمل نفت متوقف شود، اقدام به باز نگه داشتن تنگه هرمز خواهیم کرد."

* وزیر دفاع عراق: عراق مصمم است تا حملات خود را به اهداف اقتصادی و نظامی ایران ادامه دهد. خبرگزاری یوگسلاوی: زنان عراقی با لباس های نظامی، واحد های ارتش خلق عراق را پر می کنند.

* در 6 ماهه اول سال جاری از کرمان 12153 تن به جبهه ها اعزام شده اند.

* مراسم و بزرگ داشت هفته جنگ، با تکبیر مردم در بام خانه ها آغاز شد.

* رئیس جمهور: ما در حال دفاع هستیم و ورود به خاک عراق در ادامه دفاع مقدس ماست. اگر دزد یا متجاوزی وارد خانه شما شد، عقل به شما حکم می کند که بروید و گریبان او را بگیرید مجازاتش کنید وحقتان را بگیرید... اگر این جنگ بر ما تحمیل نمی شد، می توانستیم نیروها و امکانات بیشتری در اختیار انقلاب فلسطین بگذاریم به شرط آن که رهبران فلسطین می خواستند انقلابی بمانند. شروع جنگ یه ضرر فلسطین بود، اما آنهایی که جنگ را شروع کرده اند مقصر هستند.

* کارشناسان سیا اعلام کردند که احتمال مغلوب شدن عراق در جنگ ضعیف است.

* القبس: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس33 میلیارد دلار برای جنگ عراق با ایران خرج کرده اند و عراق نیز به همین مقدار از ذخائر ارزی خود را صرف جنگ کرده است.

* شاه حسین تلاش خود را برای آشتی دادن عراق و سوریه از سر خواهد گرفت.

* وزارت برنامه و بودجه ایران: خسارت های اقتصادی وارد در جنگ بالغ بر 2473 میلیارد تومان معادل 309 میلیارد دلار است.

* فؤاد کریمی " نماینده اهواز: مردم مستضعف پایگاه و استوانه های انقلاب هستند. اگر مجلس مسئله زمین کشاورزان را حل کند، آتش شوق جوان های ایثارگر روستایی و عشایری برای جبهه ها زبانه خواهد کشید.

* افزایش نرخ مبادله غیرقانونی ارز: دلار امریکا790، مارک آلمان390 و پوند انگلیس1100 ریال

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/6/29
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
چهارشنبه 29 شهریور 1391 ساعت 07:43

بسمه تعالی

* دفع سومین پاتک دشمن در ارتفاعات آزاد شده مهران؛ ضایعات دشمن در این پاتک و نتایج عملیات.

* آزمایش سایت موشکی پدافند هوایی سپاه در تهران.

* اعزام نیروهای مردمی از استان کهکیلویه و بویر احمد به جبهه ها.

* آقای هاشمی: همه چیز برای اداره یک جنگ طولانی آماده است. تعقیب دشمن از اصول نظامی است.

* جینز دیفنس: صدام با سرکوب شدید مخالفان اصلی و تغییر در کادر رهبری حزب بعث، جایگاه خودرا محکم کرده است. مطالعات استراتژیک لندن: در عراق مردم از جنگ خسته شده اند، کمبود خوراکی ها عادی شده و مردم از حضور دائمی افراد امنیتی دل گیرند. خسارت های وارده براقتصاد هر دو کشورآن چنان است که احتمال نمی رود بتوانند جنگ را برای یک سال دیگر ادامه دهند. یک روزنامه آلمانی: رژیم بعث با فرمان حمله به ایران در شش سال پیش، مرتکب اشتباه بزرگی شد.

* تخلیه تجهیزات نظامی روسی در بندر شعیبیه کویت وحمل آن به عراق. ارسال تجهیزات نظامی  مصر به عراق.

* بخشی از گزارش " تاور" درباره تلاش امریکا برای ارتباط با ایران: ملاقاتی بین کانال دوم ایران و " نورث" "سکورد"و " کیو" در واشنگتن صورت گرفت. دادگاه امریکا یک بازرگان را به جرم جعل اسناد برای ارسال تجهیزات الکترونیکی به ایران، محکوم کرد. یک مقام ارشد امریکا: قبل از اهتزاز پرچم امریکا بر فراز سفارت این کشور در تهران، مناسبات بازرگانی و تکنولوژیکی دو کشور از سر گرفته خواهد شد.

* "ابوایاد" معاون عرفات: ما در کنار عراق ایستاده ایم.

* گزارش کوتاه بولتن داخلی سپاه از اخراج کارگزان و تعطیلی کارخانه ها.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در چهارشنبه 29 شهریور 1391 ساعت 08:26
 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>

صفحه 10 از 25