خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
ایام ا... (گیلان در جنگ)


گزارش روز شمار 1365/6/28
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
سه شنبه 28 شهریور 1391 ساعت 10:23

بسمه تعالی

* انهدام تأسیسات رادار " رواندوز" در 50 کیلومتری عمق خاک عراق در حمله نیروی هوایی ایران.

* پایان اولین مرحله نصب پل استراتژیک" پیروزی"( بعثت) روی  اروند.

* نماینده کویت در سازمان ملل، اعتراض کشورش را در مورد حمله به کشتی کویتی آلفونتاس تقدیم دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت کرد.

* سفیر عراق در آمریکا: واشنگتن برای پایان دادن به جنگ، با چندین کشور در تماس است.

*  رئیس جمهور فرانسه از کویت دیدار کرد. وی گفت: "جامعه جهانی باید برای پایان دادن به جنگ واردعمل شود." رادیو اسرائیل: فرانسه یکی از عمده ترین تأمین کنندگان اسلحه عراق است.

* رادیو امریکا: " علی رغم تبلیغ سیاست بی طرفی دو ابر قدرت در قبال جنگ، هر دو کشور آشکارا از عراق حمایت می کنند." بررسی علل حمایت امریکا و شوروی از عراق.

* عده ای از نمایندگان کنگره امریکا با ارسال نامه ای به رئیس جمهور سوریه از وی خواستند تا جهت آزادی 16 گروگان امریکایی اعمال نفوذ کند.

* تلویزیون سوئد با نمایش فیلمی حضور داوطلبانه مردم در جبهه ها را اجباری جلوه داد.

* حجت الاسلام کروبی خطاب به نمازگزاران جمعه و خانواده های شهدای ارومیه: شما کسانی هستید که با یک فرمان رهبری جبهه ها را پر کردید ودشمن را تا آن سوی مرزهایش فراری دادید.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در سه شنبه 28 شهریور 1391 ساعت 10:33
 
گزارش روز شمار 1365/6/27
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
دوشنبه 27 شهریور 1391 ساعت 10:23

بسمه تعالی

* پی گیری طرح های عملیات های ایذایی در جلسه قرارگاه نیروی زمینی سپاه؛ بررسی اجرای عملیات در منطقه ماؤوت و دلایل منتفی عملیات در این منطقه.

* عملیات محدود ارتش جمهوری اسلامی در منطقه مهران و تصرف یک ارتفاع دیگر دراین منطقه.

* حمله دو هواپیمای عراقی به خارک خسارت چندانی نداشت. فرمانده نیروی هوایی عراق: " در روزهای آینده حملات ما همانند کوه بر سر حاکمان تهران فرود خواهد آمد."

* نماینده ایران در سازمان ملل در نامه ای به دبیر کل: از دهم تا بیستم شهریور بر اثر حملات عراق به مناطق مسکونی، 41 تن شهید و بیش از 300 تن مجروح شده اند.

* وزارت خارجه کویت در خصوص حمله به نفت کش کویتی آلفونتاس، یادداشت اعتراضی به کاردار ایران درکویت تسلیم کرد. نیروی دریایی ایران یک کشتی فجیره ای با پرچم پاناما را توقیف کرد.

* اعزام سه گردان از نیروهای دواطلب استان کرمان به جبهه ها. آمار اعزام نیرواز کرمان و فارس.

* وزیر سپاه پاسداران : طبق تصویب هیئت وزیران، 20 درصد از کارمندان دولت از کارمندان اجازه دارند که به صورت داوطلبانه به جبهه ها اعزام شوند. صنایع وزارت دفاع و صنایع سپاه 80 درصد نیاز جبهه ها را تأمین می کنند. مطالعات ما در زمینه صنایع موشکی، در مراحل بسیار مثبت است.

* سفیر چین در انگلیس: ممکن است سلاح های چینی ازطریق کشورهای دیگر به ایران یا عراق ارسال شده باشد. چین از هیچ کدام از کشورهای ایران و عراق جانب داری نکرده است.

* یکی از مشاوران وزرات خارجه امریکا:" اعتقاد به لزوم بر کنار نمودن صدام، در واشنگتن تقویت شده است. برای رفتن صدام، امریکا هماهنگی هایی با سوریه انجام خواهد داد. چند مشاور نظامی امریکا مشغول بررسی طرح به مناطق اقتصادی ایران هستند." یکی از مسئولان فلسطینی وابسته به سوریه: فعالیت هایی برای برکناری صدام در جریان است.

* هفته نامه نوول آبزرواتور: " شیراک" نخست وزیرفرانسه، با تغییر سیاست خود درباره عراق می خواهد به سوریه و ایران ثابت کند که حامی عراق نیست.

* گمرک ایران اعلام کرد: میزان صادرات(در چهار ماهه اول سال 1365) از نظر وزن و ارزش نسبت به سال قبل، به ترتیب 36و80 دئرصد افزایش یافته و در همین مدت واردات از نظر وزنی 14% و از نظر ارزش 16% کاهش یافته است.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در سه شنبه 28 شهریور 1391 ساعت 10:34
 
گزارش روز شمار 1365/6/26
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
يكشنبه 26 شهریور 1391 ساعت 10:11

بسمه تعالی

 * در حمله هواپیمای میراژ عراقی به نفت کش ایرانی، کاپیتان آلمانی آن کشته و 4 تن مجروح شدند. سرنگونی یک میراژ عراقی. اظهارات خلبان اسیر عراقی درباره مأموریت خود و اوضاع داخلی عراق.

* اعزام نیروهای داوطلب بسیجی از استان های خوزستان، مرکزی و چهار محال و بختیاری به جبهه های جنگ. از اول مهر امسال، درس آموزش نظامی برای دانش آموزان دوم نظری تدریس خواهد شد.


* اظهارات سفیر عراق در آلمان درباره لزوم برقراری صلح و مصمم بودن عراق در امر جنگ، رادیو کلن: فشار مالی جنگ بر عراق دارای عواقب غیرقابل پیش بینی بود.

* کنفرانس کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش، تولید و انبار کردن سلاح های شیمیایی و سمی، در ژنو به کار خود پایان داد. نماینده عراق در این کنفرانس گقت که کشورش هیچ نوع سلاح شیمیایی یا سمی در اختیار ندارد! دادگاه شهر رتردام یک شرکت هلندی را به دلیل صدور غیرقانونی فرآورده های شیمیایی به عراق، محکوم کرد. تلویزیون هلند: " شرکت بلژیکی فیلیپس پترولیوم در سال 1362، پانصد هزار تن گاز خردل به عراق فروخته است: تلویزیون انگلیس: عراق اکنون 200 بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

* نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در تونس گشایش یافت. شاذلی قلیبی در این اجلاس از ایران خواست تا جنگ را ختم کند و به پیام اخیر صدام حسین پاسخ مثبت دهد.

* قذافی در سومین کنگره دعوت اسلامی در طرابلس، از شرکت کنندگان خواست تا ایران و عراق را برای پایان دادن به جنگ تحت فشار قرار دهند.

* آسوشیتدپرس: مسکو تلاش می کند برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق میانجی گری کند؛ پایان جنگ برای مسکو در اولویت قرار دارد.

* یک ماه نامه انگلیسی: کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که شمارش معکوس بغداد آغازشده است. السفیر: بحران سیاسی عراق را فراگرفته و سردمداران عراق ازآینده تلخ خود نگران هستند.

* ترکیه خبر تصرف مناطق نفت خیز شمال عراق در صورت شکست این کشور از ایران را رد کرد.

* رضا پهلوی اظهار امیدواری کرد که با ساقط کردن رژیم ایران، با عراقی ها به صلح دست یابد.

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

 
گزارش روز شمار 1365/6/25
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
شنبه 25 شهریور 1391 ساعت 08:20

بسمه تعالی

* از سرگیری تهاجم هوایی عراق به خارک. تجاوز هواپیماهای عراقی به اهواز و باختران. ستاد فرماندهی ارتش عراق: نیروهای عراقی برای قطع جریان نفت ایران، جزایر سیری، فارسی، لاوان و خارک را هدف قرار دادند.

ضمیمه گزارش: تأثیر حملات عراق بر جزیره خارک به نقل از کتاب " جنگ نفت کش ها" .

* نفت کش کویتی " آلفونتاس" هدف قرار گرفت که این حمله به ایران نسبت داده شد.

* قرارگاه خاتم الانبیا اعلام کرد که نیروی زمینی ارتش با اجرای عملیات درمنطقه مهران، تپه 270و بلندی های اطراف آن را آزاد کرد. در این جمله، 50 نفر از عراقی ها اسیر شدند.

* بحث و بررسی مجدد فرماندهان سپاه درباره عملیات بزرگ حیدر در شرق بصره .

* فرمانده سپاه سوم عراق هدف حملات آتی ایران را تصرف بصره اعلام و یگان های تابعه را موظف کرد تا تدابیری جهت خنثی کردن ایران انجام دهند. استفاده عراق از جزیره بوبیان کویت برای شناسایی مواضع نیروهای ایران.

* ادامه درگیری های کومه له و دمکرات در منطقه بوکان.

* اعزام نیروهای داوطلب بسیجی از شهرهای کشور به جبهه ها. خبرگزاری فرانسه: اگر ایران در عملیات آتی خود موفق شود، احتمال تغییرات و سرنگونی رژیم بعث به وجود می آید واین امر تعادل سیاسی خاورمیانه را بر هم خواهد زد.

* اهدای خون، ارسال دارو و اعلام آمادگی جوانان پاکستانی برای حضور در جبهه ایران.

* کشیش عراقی: تاکنون 38 هزار مسیحی عراق در جنگ کشته و یا مفقودالاثر شده اند.

* نمایندگان ایران و عراق در سازمان ملل، حملات کشور متقابل به مناطق مسکونی را به اطلاع دبیر کل این سازمان رساندند.

*  اظهارات وزیراطلاعات عراق درباره توانایی این کشور برای دفع حمله آینده ایران، بی نتیجه بودن تلاش ها برای نزدیکی عراق و سوریه، آینده روابط عراق و پاکستان ونیز کمک عراق به گروه های ضد انقلاب ایرانی، لطیف جاسم: ما هم امسال را سال یکسره کردن جنگ با ایران می دانیم.

* دبیر کل اتحادیه عرب در تلگرافی به صدام حسین، موفقیت عراق در کسب حمایت کشورهای غیرمتعهد در اجلاس حراره را تبریک گفت.

* مجله تایم چاپ هلند: چین با فروش یک میلیارد و 600 هزار دلار تجهیزات نظامی به ایران موافقت کرده است. چین یک میلیارد و 500 هزار دلار تسلیحات نیز دراختیار عراق قرار داده است.

* تفاسیر سه روزنامه غربی از تأثیر حمله قریب الوقوع ایران بر منطقه و روابط ایران وسوریه.

 

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در شنبه 25 شهریور 1391 ساعت 16:41
 
گزارش روز شمار 1365/6/24
نوشته شده توسط گروه تفحص رشت   
جمعه 24 شهریور 1391 ساعت 12:07

بسمه تعالی

* فعالیت شدید مهندسی عراق در شرق بصره؛ پمپاژ آب در مناطق خشک شده.

* شهدا و مجروحان یگان های سپاه یکم کربلا براثر آتش توپخانه، در ماه گذشته، به 3465 تن رسید.

* طی هفته گذشته 12 نظامی عراق به ایران پناهنده شدند.

* صدام حسین: در تلافی شلیک موشک به بغداد، عجله نخواهیم کرد. می خواهیم مواضع عناصر هوادار صلح در ایران را تقویت کنیم. بخش اعظم ایرانی ها با ما هستند. همه به برتری توان ما آگاه هستند. این جنگ نه تنها از نظر شرافت و حیثیت قومی بلکه از لحاظ تاریخی باید در دراز مدت به نفع عراق پایان پذیرد.

* به دلیل قطع حملات عراق به مناطق مسکونی و کارگری، ایران اقدامات مقابله به مثل را متوقف کرد.

* کارشناسان فرانسوی برای خنثی کردن موشک های عمل نکرده، وارد کشتی فرانسوی"ل بریسا" شدند.

* گاردین به نقل از تبعیدیان عراقی؛ اوضاع داخلی عراق به صورت یک بشکه باروت درآمده است و حمله بعدی ایران ممکن است آنرا شعله ور سازد. کسانی که انگیزه ای برای ادامه جنگ ندارند به سرعت محاکمه و به اعدام محکوم می شوند.

* وزیر خارجه کویت به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس از چند کشور اروپا دیدار کرد. وی از فرانسه خواست تا از طرح صلح 4ماده ای در شورای امنیت سازمان ملل دفاع کند.

* انفجار سومین بمب طی چند روز گذشته در پاریس. بمب در داخل محوطه ساختمان پلیس پاریس کار گذاشته شده بود. در این حادثه 10 تن مجروح شدند که حال 3 تن وخیم است.

* وزیر کشور آلمان غربی: ایرانی هایی که از جبهه های جنگ گریخته و به  آلمان پناهنده می شوند، پناهنده سیاسی نیستند.

* یاسر عرفات: آماده مذاکره مستقیم با رهبران اسرائیلی هستیم. ما ازاین که با مقامات اسرائیل تماس بگیریم، بیم داشتیم و اکنون نوبت آنهاست که ازتماس گرفتن با ما بیمناک باشند.

 

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق ، جلد چهل و چهارم ، ماجرای مک فارلین

نویسندگان: مهدی انصاری - یحیی فوزی - علی رضا لطف الله زادگان 

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در شنبه 25 شهریور 1391 ساعت 16:41
 
<< ابتدا < قبلی 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 بعدی > انتها >>

صفحه 11 از 25