13 آبان مصادف است با سه رويداد مهم تاريخ جمهوري اسلامي ايران : 1- تبعید حضرت امام ( ره ) به ترکیه چند روزی پس از نطق تاریخی امام ( ره ) دربارهء مفاسد کاپيتولاسیون ، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک ، در 13 آبان 43 از بام و دیوار وارد منزل امام شدند و شبانه ایشان را به تهران منتقل کردند و با یک هواپیمای نظامی به ترکیه تبعید نمودنند . _ در این مدت طولانی که به جرم مخالفت با مصونیت آمریکایی ها که اساس کشور را در هم شکست ، از وطن دور هستم و بر خلاف قانون شرع و قانون اساسی در تبعید به سر می برم ، مراقب مصیبت هایی که به ملت مظلوم بی پناه ایران وارد می شود ، بوده ام و از آنچه به این ملت اصیل از ظلم دستگاه جبار می گذرد كم و بیش مطلع شده و رنج برده ام . ( صیحفه نور ، ج 1 ، ص 133 ) _ پانزده سال قبل که شاه قصد داشت به دستور آمریکا لایحه ی مصونیت مستشاران آمریکایی را به تصویب مجلسین برساند ، من این خیانت شاه را نسبت به ملت ایران ، در طی یک سخرانی و صدور یک اعلامیه محکوم نمودم و ملت ایران را از این سیاست استعماری امریکا مطلع ساختم که پس از چند روز مرا پس از آنکه شبانه به منزلم در قم حله کردند ، دستگیر و سپس به ترکیه تبعید نمودند . ( صیحفه نور ، ج 4 ، ص 23 ) 2- تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت ، در سرتاسر کشور حرکتهایی می شد تا جو سیاسی جامعه را ملتهب و پیچیده کند . بعدها معلوم شد که مرکز تمامی این فتنه ها و جریانات ضد انقلابی ، در سفارت آمریکا در تهران است ، در حالیکه موضع منافقانه آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی مانع از روشن شدن چهره واقعی آمریکا در میان مردم گردیده بود ، به همین جهت ، امام خمینی ، بیانات قاطعی علیه ابرقدرت ها و بویژه آمریکا ، ابراز فرمودند و خصوصا با ورود شاه به آمریکا فرمان مقابله را به تمامی دانش آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی صادر نمودند . در چنین شرایطی با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران ، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند . 53 جاسوس به ظاهر دیپلمات را به مدت 444 روز گروگان گرفتند . این حرکت انقلابی ابهت ظاهری استعمار آمریکا در بین ملت های دنیا را در هم شکست . دولت موقت پس از این اقدام ، استعفا کرد . _ مرکز توطئه و جاسوسی به اسم سفارت آمریکا و اشخاصی که در آن بر ضد نهضت اسلامی ما توطئه نموده اند ، از احترام سیاسی بین المللی برخوردار نیستند . ( صحیفه نور ، ج 10 ، ص 195 ) _ مرکز فساد آمریکا را جوانها گرفته اند و آمریکایی هایی هم در آنجا بودند گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند و آمریکا هم هیچ غلطی نمی تواند بکند و جوان ها مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند . ( صحیفه نور ، ج 10 ، ص 149 ) _ ما مدعی هستیم که اینجا سفارتخانه نیست ، اصلش قضیه سفارت در کار نبوده و ما مدعی هستیم این آدمهایی که در اینجا بودند اینها اجزاء سفارتخانه نبودند ، به اسم سفاتخانه شما ( آمریکا ) یک چیز درست کردید که لانه جاسوسی است . ( صحیفه نور ، ج 10 ، ص 15 ) _ سفارتخانه ها حق ندارند که تفنگدار وارد کنند و اینها تفنگدار ها در آنجا داشتند ... سفارتخانه ها حق ندارند که جاسوسی کنند ، توطئه بکنند و اینها جاسوسی می کردند . ( صحیفه نور ، ج 1 ،ص 162 ) _ ما شعار مرگ بر آمریکا را در عمل جوانان پر شور و قهرمانان و مسلمانان در تسخیر لانه فساد و جاسوسی آمریکا تماشا کرده ایم . ما همه شعارهایمان را با عمل محک زده ایم . ( صحیفه نور،ج 21 ، ص 95 ) 3- روز دانش آموز صبح روز 13 آبان 1357 که دانش آموز و دانشجو در مقابل دانشگاه تهران تجمع کرده بودند ، با گلوله های مزدوران شاه به خاک و خون غلطیدند و 56 شهید و صدها مجروح تقدیم انقلاب اسلامی کردند . لذا این را روز دانش آموز نام نهادند تا خاطره شهدای دانش آموز زنده نگهداشته شود . _ شما جوانهای محصل ، سایر جوانها امید من هستید ، نوید من هستید ، امید من به شما توده جوان است ، به شما توده محصل است . ( صحیفه نور ، ج 5 ،ص179 ) _ من امید این را دارم که مقدرات مملکت بعد از این به دست شما عزیزان بیافتد و مملکت ما را شما عزیزان حفظ کنید . ( صحیفه نور ، ج 5،ص 159 ) _ من امید آن را دارم که شماها با علم و عمل و تهذیب نفس ، با علم و عمل صالح ، بر مشکلات خودتان غلبه کنید . ( صحیفه نور ، ج 5 ،179) _ فرزندان عزیزم ، دیگر این شمائید که باید هر چه بیشتر کوشش کنید تا نهال آزادی و استقلال کشور را آبیاری کنید . ( صحیفه نور ، ج 5، ص 95 ) _ فردای شما فردای دشواری است که اگر مجهز به علم و تقوا و شعور انقلابی – اسلامی شدید پیروزیتان حتمی است . ( صحیفه نور ، ج5 ،ص 98 ) _ با پاکسازی آموزش و پرورش از آثار فرهنگ استعماری ، محیطی بوجود آورید که اطفال ما را شیر بچگانی که همیشه پشت جبهه مقاوت علیه آمریکا و صهیونیست و سایر چپاولگریهای شرق و غرب نشسته اند ، تربیت کنید . ( صحیفه نور ، ج5 ،ص 100 ) |